Vakblad Meubel

Vakblad meubel.Vakblad Meubel Pieters Zevenbergen

Hellen heeft haar verhaal gegeven aan vakblad meubel, 15 april is dit vakweekblad meubel uitgekomen en is de reportage te lezen met prachtige foto’s van de winkel.
Vakweekblad Meubel is onmisbaar voor iedere professional in de woonbranche.

ZEVENBERGEN – Haar opa begon jaren geleden een bazaar middenin het centrum van Zevenbergen.  Toen opa overleed namen de zoons en dochter delen van het bedrijf over. De moeder van Hellen, de huidige eigenaresse, zette het bedijf voort met vooral (klein)meubelen en (rieten) accessoires. Dit heeft Hellen in de afgelopen jaren uitgebreid tot Pieters Sfeer & Interieur, een winkel waar de klant terecht kan voor een totale ‘home make over’ en een compleet interieuradvies. Met een team van vijf enthousiaste medewerkers wordt er hard en met plezier gewerkt aan het succes van het bedrijf.
Al moest Hellen er in het begin niet aan denken de zaak over te nemen, ze heeft er nooit spijt van gehad.

“Passie vind ik altijd zo’n standaard woord. Maar sta ik in de winkel of doe ik mijn werk bij klanten thuis, dan doe ik dat met plezier. Het is geen ‘moeten’ en voelt niet als werk.”

Hellen voelt zich thuis in haar eigen winkel. En dat is niet zo gek. Want als je de winkel binnenloopt voel je meteen de warmte van thuis. Een gezellige huiselijke sfeer en mooie meubelen en accessoires is wat de winkel aantrekkelijk maakt. En dat begint eigenlijk buiten al. Het bedrijf is al sinds twee jaar niet meer gevestigd in het centrum.

“Het werd te klein en we zijn verhuisd naar de rand van Zevenbergen. Ik was niet bang dat ik klanten zou mislopen. Want ze weten ons wel te vinden. We hebben uiteindelijk een kantoorpand van twee verdiepingen omgetoverd tot een gezellige woonwinkel.”

Dat is wel gelukt. Eenmaal in het pand loop je eerst een klein gezellig ingericht en sfeervol halletje in en vervolgens volgt de ‘woonkamer’ met een trap naar de tweede verdieping.

“We hebben op de benedenverdieping verschillende woonkameropstellingen gecreëerd, zodat onze klant meteen ziet wat de mogelijkheden zijn en hoe het in hun eigen woning kan staan.”

Verder vindt je er bloemen, verf, verschillende accessoires voor in huis, maar ook kleine hebbedingetjes en cadeautjes. Kortom de klant kan er terecht voor een compleet interieur.

Veranderen

Hellen doet dit werk nu al jaren en heeft de branche in de loop der jaren dus ook zien veranderen. Zijzelf en haar bedrijf zijn echter wel mee veranderd. Dat is een van de redenen waarom haar bedrijf nog steeds succesvol is.

“Ik heb niet alleen de branche, maar de hele maatschappij de afgelopen tien jaar zien veranderen. Het ondernemerschap is nu ook heel anders dan voorheen. Je moet meer dan ooit service bieden en alles voor je klant doen. Maar als ik eerlijk ben, dan deden we dat altijd al wel. Een van de grootste verandering van de afgelopen jaren is de komst van internet. Daar heb ik ook met mijn winkel meteen op ingespeeld. Ik heb iemand in de arm genomen die de website bijhoudt, maar ook onze social media. Ik heb geen tijd om dat allemaal zelf te doen en daarnaast is het een vak apart. Ik overleg wekelijks met degene die alle online zaken voor ons regelt en dat werkt prima. Een gespecialiseerd persoon weet hoe je je online moet presenteren en hoe je steeds weer bij de consument in de picture komt. Dat moet je dan ook niet zelf doen, maar aan professionals overlaten.”

Verrassend

Pieters Sfeer & Interieur heeft weinig last gehad van de crisis. Ze zijn zelfs gegroeid de afgelopen jaren. Niet voor niks werd er gekozen voor een groter pand. Het feit dat Hellen met de markt mee is veranderd, heeft hier natuurlijk mee te maken.  Maar wat onderscheid Pieters Sfeer & Interieur dan verder van andere (meubel)winkels? “Ik wilde geen winkel waar je een pad moet volgen. Dan raken klanten de weg kwijt. Ik wil de klant begeleiden gedurende het hele traject van het veranderen van de inrichting. Inventariseren wat de klant wil en met ze meedenken. Je hebt niet in twee uur een nieuwe inrichting. Daar gaat tijd overheen. Op die manier bouw je ook een band op met de klant en hou je contact. We verkopen niet gewoon meubelen. We kunnen als de klant dat wil een compleet persoonlijk interieur advies maken. We gaan bij de klant thuis langs, kunnen 3D tekeningen maken en zoeken voor de klant de juiste kleuren, materialen en meubelen. We doen zelfs de complete styling van de inrichting om het plaatje af te maken. Ik denk dat dat ons succes is.” Zelf vindt Hellen de verkoop van de meubelen echter wel het leukst. “Ik vind het een sport om de klant te helpen aan dat product dat ze echt nodig hebben. Door de klant te leren kennen en hun wensen helder te maken, vind je het meubel wat het beste bij de klant past. Daar ligt mijn passie.” Daarnaast blijft Hellen haar klanten in de winkel ook iedere week weer verrassen.

“De winkel ziet er eigenlijk iedere week wel weer wat anders uit. We blijven altijd schuiven en veranderen in de winkel. Zo blijft het voor de klant verrassend en het is ook gewoon leuk om de winkel steeds weer te stylen en met de trends mee te gaan. Dat doen we uiteindelijk in het huis van de klant.”

Doelgroep

Ook belangrijk en meewerkend aan het succes van de winkel is dat Hellen altijd een duidelijke doelgroep heeft gehad. Ze maakt dan ook bewuste keuzes om deze doelgroep te bereiken.

“Adverteren doe ik, naast de promotie op onze eigen website en social media, bewust alleen in Stijlvol Wonen. Vroeger adverteerde ik ook in de plaatselijke kranten, maar dan bereik je niet alleen je eigen doelgroep. De lezers van Stijlvol Wonen zijn mijn doelgroep. En ondanks dat het natuurlijk vele malen duurder is dan het adverteren in een plaatselijke krant, denk ik dat het ons meer oplevert. Ik adverteer gericht, alleen onze doelgroep leest het en het blad wordt landelijk verspreid. Daarnaast blijft de mond-tot-mond reclame natuurlijk nog steeds de beste reclame. En we hebben in de loop der jaren een trouwe klantenkring opgebouwd.”

Naast het verzorgen van een compleet interieur voor consumenten, doet Pieters Sfeer & Interieur ook projecten. “Projectinrichting is weer een heel andere tak van sport, maar doordat wij alles bieden, weten ook projectinrichters en bedrijven ons te vinden. Projecten zijn ook heel erg leuk om te doen. Zo hebben we bijvoorbeeld een restaurant in Zevenbergen ingericht. Als ik daar binnenkom en het resultaat weer zie, dan ben ik trots op ons team. Dat hebben we toch maar even gedaan. Het geeft veel voldoening.”

Leveranciers

Hellen is ook altijd op zoek naar nieuwe producten en trends voor haar klanten. Ze is dan ook op elke beurs te vinden.

“Ik vind het belangrijk om te zien wat mijn leveranciers voor nieuws aanbieden en daarnaast vind ik de beurzen belangrijk om het contact met leveranciers te onderhouden. Uiteraard kijk ik op beurzen ook of ik weer nieuwe trends zie die ik mijn klanten kan aanbieden. Maar ik zal niet snel van leverancier veranderen of samenwerken met leveranciers die bijna hetzelfde bieden. Daar schiet ik, maar ook mijn klant niets mee op.”

Hellen werkt al jaren met dezelfde leveranciers. “Ik vind het belangrijk dat de leverancier kwaliteit levert, zorgt voor snelle oplossingen als er iets mis is, dat er een klik is en bovenal dat de leverancier dezelfde visie heeft. Er moet een wederzijds vertrouwen zijn. Mijn winkel is het gezicht van hun producten, maar voor mijn klanten ben ik het gezicht. Mijn naam hangt eraan. Dat betekent dat als er iets mis is, de klant mij verantwoordelijk houdt. Ik verwacht daarom dat een leverancier meedenkt, zodat ik de klant tevreden kan houden en mijn naam hoog kan houden. Andersom zorg ik ervoor dat hun producten verkocht worden. Ik kan mij geen slechte service of kwaliteit permitteren.” Hellen heeft veel verschillende producten in huis en werkt dan ook met meerdere leveranciers, waaronder NIX Design, Kartell, Passe Partout, JB Style, RB Collection, Vermeer, DTP, Vincent Cheppard, WB Karpetten, Desso, Mobitec en Halsing. Daarnaast wordt er voor accessoires en verf zaken gedaan met PTMD.

“Ik wil nog wel bijvoorbeeld Farrow & Ball erbij hebben of Painting the Past. Verf verkoopt goed. Ik laat daarmee zien dat we echt alles aanbieden om de inrichting compleet te maken.”

Toekomst

Om ook in de picture van de klanten te blijven, organiseert Hellen regelmatig evenementen.

“Met Pasen bijvoorbeeld hadden we een live band, lekkere hapjes en drankjes en een grote tent neergezet. In de tent hadden we diverse accessoires in de aanbieding. Het belangrijkste blijven de hapjes, drankjes en gezelligheid. De klant wil gewoon even komen rondneuzen en dan hoef je niet gek te doen of groots uit te pakken. Maar we zorgen er wel voor dat we altijd weer iets leuks verzinnen.”

Het is duidelijk dat Pieters Sfeer & Interieur er alles aan doet om de klant het naar hun zin te maken, ze te verrassen en te helpen aan een persoonlijk interieur waar ze jaren plezier van hebben. Hoe ziet Hellen de toekomst van de winkel? “Ons assortiment verfijnd eigenlijk steeds meer omdat we weten wat de consument wil. We zullen met de tijd mee blijven gaan en onze service altijd hoog houden. In een webshop geloof ik niet echt. Ik heb er weleens aan gedacht voor bijvoorbeeld onze accessoires. Maar als wij een webshop zouden beginnen, zie ik dat als een compleet nieuwe onderneming en daarin moet je investeren. Vooralsnog denk ik dat de manier waarop wij nu werken, het beste werkt. Ik heb geen webshop nodig. Klanten vinden ons op internet, kunnen op onze website en social media zien wat we te bieden hebben en dat werkt voor ons het beste. Mijn doelgroep komt voornamelijk naar de winkel en is op zoek naar een totaaladvies. Dat vind je niet in een webshop.”
Vakblad meubel, met dit jaar méér woonwinkel-inspiratie, méér bijzondere projecten en méér leesvariatie. Wilt u een gratis proefnummer van het vakblad meubel? Mail dan naar irene.semp@lakerveld.nl, geef aan dat het om blad 15 gaat.

Vakblad meubelvakblad meubel Pieters

No Comments

Leave a Comment

Your email address will not be published.